Marketing sieciowy to określenie, które wzbudza sporo zainteresowania i bywa tematem szerokich dyskusji. Mnóstwo osób nie wie jednak, co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem, warto je więc nieco dokładniej wyjaśnić. Marketing sieciowy, czyli inaczej mówiąc wielopoziomowy (lub MLM), to sposób zarobkowania bez zatrudniania kadry. Założeniem jest tu tzw. drabina – na samej górze znajduje się przedsiębiorca, pomysłodawca, osoba będąca właścicielem danego biznesu, natomiast na niższych poziomach – ludzie odpowiadający za sprzedaż. Bardzo ważne jest to, że marketing sieciowy to dziedzina, w której swych sił próbować może w zasadzie każdy. Nie ma znaczenia wiek, płeć, wykształcenie, status społeczny i zawodowy – jeśli ktoś chce sprawdzić się w takiej działalności, może w dowolnym momencie rozpocząć swoją przygodę z marketingiem sieciowym. W XXI wieku jest to praca jak każda inna. Sporo osób rezygnuje z etatu właśnie po to, by poświęcić czas na tego rodzaju profesję.
Marketing sieciowy
Trzeba jednak pamiętać, że sukces nie przychodzi ot tak. Marketing sieciowy wymaga ogromnej aktywności, zaangażowania, a nawet kreatywności. Aby uzyskać właściwy poziom sprzedażowy, trzeba znaleźć grupę odbiorców, tworząc sieć klientów. Czy marketing sieciowy pozwala zarobić pieniądze, z których można się utrzymać? Oczywiście, że tak. Trzeba tylko pamiętać, że wszystko zależy tu od poświęconej energii i czasu. Pieniądze uzyskane z takiej pracy są tym większe, im wyższą pozycję w drabince się osiągnie. Z kolei pozycja w rankingu uzależniona jest od wyników sprzedaży. Bez wysiłku, energii i zaangażowania nie osiągnie się w zasadzie niczego. Marketing sieciowy pod tym względem nie różni się od innych form zarobkowania, gdzie również trzeba włożyć wiele zapału, by dojść do czegoś.
Zalety marketingu sieciowego
Na pewno jednak marketing sieciowy posiada wiele zalet, o których należy wspomnieć. Przede wszystkim bardzo ograniczone są tu koszty prowadzenia biznesu (np. związane z zatrudnianiem personelu, wynajmowaniem miejsca do pracy itp.). Kolejna sprawa, która zachęca wielu ludzi do próbowania swych sił w tej branży, to grafik, a w zasadzie jego brak. Wszystko jest tu elastyczne. Godziny pracy można dostosować sobie wedle potrzeb. Nie ma więc problemu, by pogodzić marketing sieciowy z innym zawodem, obowiązkami domowymi, wychowywaniem dzieci. Każdy pracuje wtedy, kiedy mu to najbardziej odpowiada, poświęcając ilość czasu wedle własnego uznania. Nie ma również wyznaczonego miejsca pracy. Oznacza to, że wykonywać narzucone sobie zadania można wszędzie – zarówno w domu, jak i w podróży, na wyjeździe czy spotkaniu ze znajomymi. Dodatkowym atutem jest na pewno także możliwość otrzymania silnego wsparcia od innych osób (np. liderów). W razie jakichkolwiek wątpliwości można zapytać ich o poradę i uzyskać wskazówki.